tisdag 18 oktober 2011

Visste du att...

  • Det tydligen tar bara 6 dagar att producera att avsnitt av South Park.
  • Ugglor är jävligt inne. Jag antar att det beror på Harry Potter.
  • Sverige hade en koloni mellan 1784 och 1878. S:t Barthélemy var en rätt värdelös liten ö som vi fick av Frankrike i utbyte mot handelsrättigheter i Göteborg. Det enda vi gjorde på ön var att handla med slavar, ungefär. Sjyssta Sverige som officiellt avskaffade slaveriet 1335 gjorde tydligen ett undantag när det gällde bruna människor.
  • Det finns en manet som är i princip odödlig. Den kan återgå till sk polypkoloni, vilket är manetens första utvecklingsstadium. Sedan börjar den åldras igen.....tills den "föryngrar" alla sina celler igen.
  • Det tydligen inte är helt ovanligt att delfinhanar stoppar ner sina kukar i varandras andningshål. Kinky!
  • Kapten Haddocks absoluta favoritsvordom verkar vara "Anfäkta och anamma!" vilket förekommer 12 gånger i Tintin-albumen. "Huggormars avföda" och "Erbarmliga plattfötter" förekommer bara en gång, tyvärr. Det är enligt mig ypperliga uttryck.

4 kommentarer:

  1. Jag tror (hoppas) att ugglegrejen beror på den här siten:
    http://hungoverowls.tumblr.com/

    SvaraRadera
  2. JA! Där har vi det. Så måste det vara!

    SvaraRadera
  3. Sumprunkare är min all-time Haddock favorit. Finns i tidiga versioner av Koks i lasten innan någon tråkig jävel censurerade bort det. Inte ett snuskigt ord alls faktiskt, utan en yrkesbenämning på dom som jobbade med att skaka fisksumpar så att fiskarna inte skall kvävas av syrebrist. Men det visste jag inte när jag var liten, utan jag skrek sumprunkare när jag ville förolämpa någon annan liten snorunge som kom från fel gård, och jag trodde det betydde losers som inte hade någon annan stans att masturbera än i en stinkande sumpmark.

    SvaraRadera
  4. Fast sumprunkare ÄR ju ett skällsord. Det var knappast något höjdaryrke direkt.

    Jag uppskattar att du googlade ordet =0P

    SvaraRadera