fredag 30 september 2011

Gustav Vasa slängde alla våra kvinnor i sjön!

Det är iaf vad en lågutbildad, lågintelligent, låglåglåg man slänger ur sig efter att ha påstått att Asperger och ADHD och depression bara är påhitt av amerikanska läkare, att ingen borde betala skatt och att ingen borde få bidrag om de inte var helkroppsförlamade eller döende. Han hade minsann bott i Thailand och där gick människorna till jobbet även om de var arm- och benlösa. Jag frågade "Ja, men tycker du att det är bra att de måste det?" Inget svar.
Nej Sverige är för mesigt, för att det styrs av Bilderbergergruppen och inte är demokratiskt.
Han hade minsann inte tagit ett öre i bidrag i hela sitt liv. Han hade minsann inte betalat ett öre i skatt i hela sitt liv. Han var hemlös (och uppenbarligen lite halvalkoholiserad, men inte så farligt att han är en sk "bänkalkis") men det var hans eget val.

- Tycker du att Gustav Vasa var en bra kung? frågar han mig hetskt.
- Han var förvisso en despot, men jämfört med samtida makthavare var han nog helt ok.
- Jaså, du tycker att han var helt ok, som slängde alla våra kvinnor i sjön?!
- Vafan snackar du om? Slängde han ALLA våra kvinnor i sjön? svarade jag, nästan hoppandes på min sittplats av pur nyfikenhet och ilska.
- Vet du hur man avslöjar att någon är häxa?
- Jaha, du menar så, ja, jo det vet jag, faktiskt så läser jag "Häxornas försvarare" av Jan Guillou just nu.......men fan, du kan ju inte mena att Gsutav Vasa rännde runt och jagade häxor?! Häxprocesserna i Sverige ägde rum under slutet av 1600-talet. Gustav Vasa förföljde INTE häxor. Han levde inte på 1600-talet."
Den otäcke lille mannen frågar då om jag vet när Sverige låg i krig senast, jag som var historiker. Jag som redan börjat göra mig redo för avfärd skriker, uppbragt som jag är (man kommer inte här och jävlas med historia)
- Dig kan man ju inte diskutera med! Du har ju helt anakronistisk historieuppfattning!".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar