torsdag 15 september 2011

Trubadurpsykopaten

Ni har väl inte missat Den anmälda trubaduren?

Scenario: Man träffar kvinna, de blir kära och flyttar ihop. Kvinna är inte kär längre, de flyttar isär men förblir vänner. Man skickar dagligen sms och mail där han bedyrar sin kärlek. Ingen respons.
Man försöker på Alla hjärtans dag hålla smäktande serenad utanför kvinnas fönster och blir anmäld för stalking.

Ack så hårt, kan man tycka. Men då måste vi betänka att mannen bevisligen inte kan hantera ett nej. Att han utsatt henne för vad i alla fall JAG klassar som trackasserier. Sms varje dag! Jag skulle bli galen.
Men det allra viktigaste tycker jag att vi måste poängtera och det är att han spelade dragspel!
Vem kan längre klandra kvinnan för anmälan efter att ha fått detta fakta på bordet?

Nåväl, denna tragikomiska historia påminner mig om något jag och mina väninnor talat om vid flera tillfällen. Det är att om en man inte tar ett nej utan fortsätter idogt att uppvakta en kvinna med blommor, presenter, kärleksdikter mm så betraktas det som ack så romantiskt och man säger "Åh, han vill verkligen ha dig. Du måste ge honom en chans." (Se valfri hollywood rom-com för exempel.)
Men om en kvinna skulle göra likadant mot en man skulle folk tycka att det var pinsamt, att hon gjorde sig löjlig, att hon var klängig.
Jag och mina väninnor är dessutom rörande överens om att det är tamejfan killar som inte kan hantera att man inte vill inleda förhållanden med dom. Det är inte alls som i filmer, nej i verkligheten är det snubbarna som kastar sig på sängen och gråter av olycklig kärlek. Det omvända är bara något vi blivit itutade av....ja...mamma, filmer, tonårsböcker.

Och numera måste tjejerna dras med Twilight dessutom. (För er som inte vet kan jag berätta att det är en serie böcker och filmer om Bella som är fixerad vid sin vampyrpojkvän. Hon har inga egna intressen, inga vänner, ingen personlighet, utan definieras bara av vampyr-Edward. Det är lite som att läsa om ett misshandelförhållande fast innan det riktigt brutit ut, medan de fortfarande är på det stadiet då han försöker isolera henne från omvärlden.)
Suck, helt enkelt.





På medeltiden fanns inga stalkinglagar i alla fall. Dock fanns där väl en storvasall som ej var nådig mot den som uppvaktade hans blivande hustri där hon satt i sin jungfrubur om kvällen. Rådbråkning, vet ni vad det är?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar