torsdag 16 december 2010

Facebookdrama #1

I somras träffade jag en kille från nätet. Han var trevlig och gullig och rolig och vi sågs ett par gånger. Vi verkade dela värderingar, som att otrohet är oacceptabelt liksom sexköp, politik etc.
Sedan försvann han ett tag. Helt ok, jag tänkte inte mer på det.
Han dyker upp igen på nätet under hösten och ska börja jobba i Stockholm vissa veckor. Då han inte ordnat något boende låter jag honom bo hos mig en vecka. Inget mer med det.

Sen skaffar jag fejjan och vänförfrågar honom. Jag får mail från en tjej på hans vännerlista. Hon skriver nåt om att jag verkar rolig, jag konstaterar att vi båda känner NN. Hon undrar hur och jag svarar inte, för att jag tänker att det har väl inte hon med att göra.
Ett tag senare kommer NN upp på sin msn. Efter en stunds konversation förstår jag att det inte är NN utan någon annan jag pratar med. Jag blir förvirrad och vet inte om det är något galet ex eller nån av hans polare som skämtar.
Ja ni förstår vartåt det barkar.

Det är givetvis hans flickvän som får reda på att han varit otrogen.
Senare får jag ett mail från hans mailadress där han undrar vem jag är, varför jag vill förstöra för honom och hans familj, att jag tagit fel på person och att han pratat med sin jurist om att anmäla mig för förtal.
Jag blir fly förbannad och försöker ringa en hel dag. Sen skickar jag ett sms och frågar vafan han håller på med, att han får säga vad han vill till sin brud, men att han ska ge fan i att hota mig och lämna mig ifred istället.

Jag får svaret att "Det är inte riktigt som det verkar (nej den har man ju aldrig hört förut) och att det vore jättesnällt om jag bara kunde svara på mailet och låtsas att jag tagit fel på person." Jag är fortfarande osäker på exakt vad det är som försiggår men säger efter ett tag att "Visst, du ska få ditt mail."

Så jag mailar följande:

Kära NN!


Jag ber så hemskt mkt om ursäkt för att din flickvän har lösenordet till din msn och ett kontrollbehov så massivt att hon stalkar dina vännerförfrågningar på fejjan.


Jag har uppenbarligen tagit fel på person eftersom den NN jag träffat aldrig skulle acceptera något sådant.
Nu när misstaget uppenbarats känner jag att jag måste upplysa dig om att den här mailadressen och telefonnumret 07xxxxxxxxxxx används av en NN NN, född XX feb 198XX från XXXXXXX, tidigare boende i XXXXXXX. Då jag under snart ett halvårs tid chattat med denna person så föreslår jag att du byter lösenord för att förhindra att denne ytterligare ställer till det för dig.
Det verkar även som om personen i fråga har kapat din facebookprofil och lagt upp ett foto som föreställer honom själv istället för dig. Detta kunde man tycka att dina vänner och bekanta borde ha uppmärksammat, men vad vet jag, de kanske är en smula tankspridda.


Jag föreslår att du anmäler denna person för identitetsstöld, för det här är allvarliga saker.
Jag ryser vid tanken på att jag senast för någon månad sedan har haft denna bedragare hemma hos mig då denne sade sig behöva boende för tillfälligt jobb i sthlm! Vem vet hur det hade kunnat gå?! Och vem vet hur många andra han hunnit lura.
Jag bifogar en bild, vem vet, det kanske är någon i er uppenbara närhet som är den skyldige?
Ju snabbare ni anmäler identitetsstölden desto bättre, så att han inte hinner med att skapa mer problem.


Återigen, jag ber hemskt mycket om ursäkt för missförståndet.
(Bifogar bild)

1 kommentar: